Proč držet úsťovou rychlost pod 300 fps

Tento článek by měl osvětlit, proč si zbraně nenastavovat na vyšší úsťovou rychlost než je bezpečnostní limit 300 fps (~92 m/s), ale proč je naopak víc než vhodné držet se dostatečně nízko pod tímto limitem. Nejsem příznivcem přehnaného moralizování, ale na základě pravidelných "setkání" s lidmi zastávající určité názory jsem bohužel napsání následujícího považoval za nutné...

Předně bych rád řekl, že zbraně nastavené na vyšší úsťovou rychlost než 300 fps opravdu střílejí o něco málo lépe než zbraně nastavené na menší rychlost... někdy. Ovšem zdaleka ne vždy, a většinou ne. Běžné paintballové zbraně dnes sice umožňují celkem snadno přenastavit si úsťovu rychlost, a to dokonce i celkem vysoko nad 300 fps, ale přesto jsou prostě stavěné na to, aby střílely převážně určitou - a to právě podlimitní - rychlostí.

Pokud si úsťovu rychlost - především pak u běžné, levné zbraně - zvýšíte nějakým primitivním způsobem (jako je například jednoduché zvýšení předpětí pružiny úderníku dávkovacího ventilu), dočkáte se i nežádoucích efektů jako je nehospodárné využití plynu, nešetrné zacházení s kuličkami, nadměrné opotřebení součástí. V důsledku se pak většinou naopak dopracujete k poklesu přesnosti, snížení spolehlivosti, životnosti a často i k selhávání funkce za určitých podmínek. Pokud ale člověk ví jak na to, opravdu není sebemenší technický problém zvýšit úsťovou rychlost třeba na 400 fps - nebo i podstatně výš - a dosáhnout určitého zlepšení balistických vlastností zbraně, bez nějakých technických problémů. Není to nic až tak složitého ani to není vůbec žádné velké umění.

Pozn.: to "kouzlo" či "tajemství" ohledně vysoké rychlosti které si mnozí lidé neuvědomují je, že s paintballovou zbraní je to vlastně podobné jako např. u auta - zde také nestačí jen tupě šlapat na plyn chcete-li jet rychleji, od jisté hranice je prostě třeba jiné změny, kterou je u auta například přeřazení na vyšší rychlostní stupeň.

Proč tedy nad 300 fps nejít? Důvod je ten, že je zkrátka nemožné si překračováním limitní bezpečné rychlosti nějak opravdu podstatněji pomoci v dostřelu a přesnosti, bez současného zásadního ohrožení bezpečnosti. Lepší výkony jsou tu dány ponejvíce tím, že kulky se za letu sice obecně ve stejném čase vychylují vlivem větru nebo gravitace stejně, ale tím že se pohybují rychleji během tohoto času dosáhnou delší vzdálenosti. Tento zisk ale není příliš velký, protože hlavním problémem v paintballu není malá počáteční - úsťová - rychlost střely, ale její rychlé zpomalování za letu (pokud by kulka rychlost neztrácela, při nejvyšší bezpečné rychlosti by do stometrové vzdálenosti dorazila téměř za vteřinu, v praxi jí ale trvá přes vteřinu, než zasáhne cíl vzdálený jen 35 metrů). A čím rychleji se kulička pohybuje, tím rychleji také svou rychlost ztrácí... Ono zlepšení parametrů tedy ani v ideálním případě není úměrné zvýšení rychlosti.

Ovšem kinetická energie střely u ústí naopak s úsťovou rychlostí vždy stoupá kvadraticky (dle vzorce Ek=m*v*v/2). Jinak řečeno, od určité hranice bude nevyhnutelně platit, že proto, aby jste dostřel své zbraně zvýšily jen o pár metrů, budete muset její nebezpečnost pro "cíl" zvýšít několikanásobně. A to z hlediska hráčů není právě dobrá "matematika".


Na mnoha zahraničních hřištích je ve skutečnosti stanoven daleko nižší (přísnější) rychlostní limit, například 285 fps a u mnoha, převážně vnitřních hřišť, kde se střílí na menší vzdálenosti mají bezpečnostní limit dokonce "jen" 250 fps. Lidé kteří za těmito "zákazy" stojí přitom nejsou žádní bojácní amatéři, často jsou to hráči kteří hrají i přes 15 let a dobře ví proč to dělají - vědí totiž, že vyšší rychlosti zde nevedou k žádným znatelně lepším výsledkům, jen hru účastníkům znepříjemňují.

Limitní hranice úsťové rychlosti 300 fps ovšem nebyla zvolena jen tak pro legraci králíkům, dospělo se k ní po důkladném zvažování, kterému předcházela i diskuse lékařů. Navzdory obecnému přesvědčení nebyla rozhodujícím argumentem odolnost skel masek. Již skla masek JT Elite uvedená na trh v roce 1988 byla navržena tak, aby při zásahu paintballovou kuličkou ráže .68" bezpečně ochránila svého nositele i za těch nejnepříznivějších provozních podmínek (teplota, vlhkost, úhel zásahu) až do úsťové rychlosti 330 fps. Polykarbonát Lexan ze kterého se skla masek vyrábí, se navíc ve větších tloušťkách velmi dlouho používal i k výrobě klasických "neprůstřelných" skel, takže by opravdu nebyl vůbec žádný problém udělat takovou masku, která vydrží ještě daleko víc. Bezpečnostní limit nebyl stanoven podle skel, ale podle názorů lékařů na vliv zásahů na nechráněnou lidskou kůži (na druhou stranu, právě z toho důvodu, že ani výrobci skel s vyšší rychlostí než 300 fps počítat nemusejí, opravdu nelze reálně očekávát, že by vás zvlášť staré, opotřebované a trochu poškrábané sklo ochránilo před zásahem kupříkladu 350 fps).

Bezpečnostnímu limitu odpovídající kinetická energie 13 joule není právě málo - pro názornost, kinetická energie 10 joule je z hlediska soudního lékařství považována za hranici, od které pevný projektil menší ráže může způsobit člověku smrt (jistěže při opravdu "dobrém" zásahu). Paintballová kulička má naštěstí větší ráži a není pevným projektilem. Ovšem i ona může při určité rychlosti způsobit na lidském těle řádnou paseku (a nemyslím tím ani tak větší "tvrďácké" modřiny, jako spíš vnitřní, převážně cévní poranění).

Důvod proč je úsťová rychlost v paintballu omezena tak jak je, je asi stejný, jako proč boxeři používají boxerské rukavice - aby si vzájemně nezpůsobily zranění. Hraní paintballu s rychlostí nastavenou nad bezpečnostím limitem stejně jako boxování bez boxerských rukavic není "tvrďácké", ale ignorantské. Většina trénovaných boxerů by byla schopna úderem holou rukou celkem snadno zabít člověka. Hráči paintballu se zas mohou s běžnými zbraněmi velmi lehce - a naprosto zbytečně - zranit. V obou případech ale nejde o zabíjení, ale o sport... nebo alespoň řekněme o výcvik. A proto tu není důvod dělat podobné hovadiny, které by dříve nebo později nevyhnutelně vedly k tragédiím.


Opravdu zkušení hráči to vědí a nepoznají se podle toho, že mají úsťovou rychlost vytočenou někam až ke stropu a myslí si, jací že jsou machři jen proto, že jim zbraň střílí rychleji než ostatním. Dobrý hráč vyšší úsťovou rychlost než ostatní předně vůbec nepotřebuje. Protože umí hrát, střílet a rozumí svému vybavení, vystačí si naopak klidně i s rychlostí daleko menší než mají ostatní.

Pokud stojíte o to, aby vám vaše zbraň střílela lépe než ostatním, měl bych pro vás pár rad: zapomeňte na nadlimitní rychlosti a pohybujte se dostatečně pod limitem, tam kde je vaše zbraň klidná, hospodárná a šetrná ke kuličkám. Sežeňte si kvalitní - tedy především kulaté, čerstvé a nezdeformované - kuličky. Postarejte se o to, aby vaše zbraň využívala hnacího plynu efektivně a měla co možná nejmenší výchylky úsťové rychlosti (co největší konsistenci). Pořiďte si přiměřeně dlouhou hlaveň, vhodného průměru která je z vnitřní plochy lapována (nebo si svou základní hlaveň vylapujte sami). Pořiďte si nějaká stavitelná miřidla, nastřelte si je na svou typickou střeleckou vzdálenost a před každou hrou si nastřelení ověřte. Kupte si dost střeliva a někde v ústraní se naučte se svou zbraní zacházet. Pokud toto uděláte, můžu vám zaručit, že budete své soupeře zasahovat lépe, než různí blbci s vytočenou rychlostí.

Pokud chcete hrát s úsťovou rychlostí nad 300 fps, měl bych pro vás také pár rad: zapomeňte na paintball. Pořiďte si ostré palné zbraně, neprůstřelné vesty a pyrotechnické kukly a střílejte po sobě třeba gumovými projektily. Čím dřív se nějakým "náhodným" zásahem do nechráněného místa zabijete, nebo zmrzačíte, tím líp pro nás ostatní.



Mnoho zodpovědnějších hráčů se naopak potýká s otázkou jak si úsťovou rychlost své zbraně změřit. Nejsnáze a nejlépe to samozřejmě jde pomocí vlastního měřáku. Měřáky rychlosti společně s ostatní elektronikou postupně zlevňují a tak jsou dnes i poměrně slušné modely dostupné už asi pro každého opravdu vážnějšího hráče. V určité fázy své paintballové kariéry je přesto nemusíte mít k dispozici... Popravdě je zatím smutnou skutečností, že na měřáky rychlosti se mezi řadovými paintballisty hledí jako na zbytečný luxus, nebo případně jako na víceméně otravnou záležitost nutnou pouze podnikatele v oboru. Většina hráčů, i těch s velmi drahým vybavením proto o koupi vlastního měřáku rychlosti v podstatě ani neuvažuje a většina týmů se na měřák rychlosti "nedokáže" složit... ikdyž za spoustu daleko větších hloupostí utratí daleko víc. Co ale dělat pokud měřák k dispozici prostě nemáte?

Nejlepší je nejprve zkusit známé, zda mezi nimi nejsou napříkladnějací sportovní střelci - mezi těmi skutečně zapálenými se vždy nějaká ta hradla na měření rychlosti střel najdou a domluvit půjčení nebo společné vyzkoušení by pak nemusel být až takový problém.

Pokud nemáte takovou možnost, vyzkoumejte, jestli se ve vašem okolí nenachází paintballshop nebo komerční paintballové hriště - ve slušných by měřák rychlosti mít měly a (třeba za malou úplatu) by vám také rychlost na vaší zbrani měly umožnit přeměřit... což ovšem neznamená, že vždy mají to co by mít měly a že vždy jsou ochotní, bohužel...

Můžete se také s tímto "podloudným záměrem" vydat na nějakou větší paintballovou akci. Na těch alespoň trochu seriózních bývají měřáky rychlosti k dispozici, zpravidla volně k použití, a zkušenější hráči nebo provozovatel vám jistě rád ukáží jak ho používat (není to ostatně nic složitého).

Pokud nemáte ani jednu z těchto možností, nabízí se tzv. "balistický test". Tímto způsobem se sice nedá nijak přesně změřit úsťová rychlost, ale jde si jím zhruba, prakticky bez jakéhokoliv speciálního vybavení, zkontrolovat jestli jste pod limitem. Úsťová rychlost se totiž u každé paintbalové zbraně (nevyužívající specialit s rotací kuličky) dá zhruba poznat podle její balistiky. Paintballová kulička vystřelená z klasické hladké hlavně vodorovně z výšky očí by neměla dopadnout na zem dále než 35m od vás. Souvisí to s její předepsanou hmotností (2,8-3,2g), průměrem (17,2-17,6mm), aerodynamikou a gravitací, respektive z toho vyplývajícího balistického koeficientu (0,0073-0,0077). Je to zkrátka fyzikálně dané, nikdo s tím nic neudělá, ani drahá, pěkně naleštěná zbraň, ani CO2, ani HPA, ani porting.

Jednoduše si tedy odměřte, pro jistotu řekněme 30 metrů, zkuste zamířit co nejvodorovněji (ujistěte se, že míříte v ose hlavně - miřidla na mnohých paintballových zbraních (například ta u PGP/ZGP) jsou vůči hlavni skloněna pár stupňů ve vodorovné ose, aby klesání střely trochu kompenzovala) a několikrát vystřelte. U rychlestřílejících zbraní je třeba použít rychlé série střel (aby se ověřila rychlost i při případném nasávání tekutého CO2). U Stock Class zbraní je zas třeba postupně použít 2-3 nové bombičky a na každou kontrolně vypálit alespoň prvních 5 ran (mezi nimi se zpravidla někde nachází nejsilnější výstřel... zpravidla je to ten třetí, nebo čtvrtý). Pokud žádná ze střel nedoletí dále než za oněch 30m, lze s vysokou jistotou tvrdit, že je zbraň bezpečná.

Možná pak stějně uznáte za vhodné rychlost ještě snížit - není nutné se držet těsně pod limitem, na nějakých 295 fps. Mojí osobní snahou naopak bylo vždy držet se spíš mezi nějakymi 250-280 fps - tato rychlost je více než dostatečná pro zasahování protihráčů do hlavy na 15m a stojících postav - s nadstřelovaním - na 30m... někdy i na 60m. Poskituje vám přitom ještě dostatečnou rezervu, aby jste se spolehlivě držely pod limitem i pokud se podmínky (teplota, vlhkost, střelivo) změní.

Zajímavý článek o podobném testování je na:
http://www.teamsection8.com/art-poor-mans-chronograph.htm